Overeten: 7 redenen waarom we té veel eten…

Ons lichaam geeft soms aan dat we honger hebben, terwijl dit eigenlijk niet het geval is. We gaan vervolgens te veel eten en krijgen méér (lege) calorieën binnen dan nodig is. Kortom: overmatig eetgedrag oftewel 'overeten'! Hierbij de 7 belangrijkste redenen waarom we te veel eten op een rij: 

1. Tijd van de dag veroorzaakt overeten

Door routine verwacht ons lichaam op vaste tijden ontbijt, lunch en avondeten te krijgen. Daardoor krijgen we vaak honger, zonder dat we écht honger hebben. De belangrijkste reden daartoe is dat je de afgelopen 100 dagen ook zo gegeten hebt. Routine zorgt dus voor 'gewoontehonger'. 

2. Te veel eten door 't zien van voedsel

Onderzoek met behulp van MRI-scans heeft uitgewezen dat onze hersenen heel verschillend reageren op foto's van voedingsmiddelen die we lekker vinden in vergelijking tot foto's met eten dat we niet lekker vinden. Je lichaam reageert al voordat je een hap hebt genomen. Daarom krijg je ook water in je mond als je iets lekkers ziet: ons lichaam gaat er al van uit dat hetgeen we zien wordt opgegeten, ook al is het slechts een foto. Dus onthoud: out of sight, out of mind, out of mouth...

3. Overmaat aan variatie = te veel eten

Je kent het gevoel vast wel: ook al heb je enorm veel gegeten, een toetje past er altijd nog wel bij. Dit komt omdat onze specifieke behoefte aan zoetigheid nog niet is bevredigd. En zo zijn er wel meer vormen van 'lekkere trek' die niet per se worden gestild door simpelweg iets willekeurigs in de mond te stoppen. Je drang naar zoet wordt enkel bevredigd door iets zoets. En je drang naar iets hartigs wordt enkel bevredigd door zout. Volgens diëtiste Ann Gaba die werkzaam is in een ziekenhuis in New York, kunnen we deze drang naar zoet voorkomen door bijvoorbeeld zoet fruit aan salades toe te voegen.

Bovendien geldt: hoe meer je varieert -binnen dezelfde maaltijd- des te meer je tijdens die betreffende maaltijd eet. Vandaar ook dat je bij all-you-can-eat-restaurants, lopende buffetten en all-inclusive hotels doorgaans je lijn uit het oog verliest...
TIP: Als je naar een all-you-can-eat-restaurant gaat.Is het beste dat je eerst het lekkerste neemt en dan 15 min wacht en dan als je nog honger hebt dat je dan met een klein bordje bij gaat halen.

4. Geuren zorgen ervoor dat je overeet!

Ons reukvermogen is één van de belangrijkste zintuigen waarmee ons lichaam waarneemt dat er voedsel in de buurt is. Zodra je lekker eten ruikt, wordt er gelijk insulineaangemaakt. En daar krijg je een hongergevoel van, ook al heb je niet écht honger. Ga dus NOOIT naast een banketbakkerij wonen!  

5. Veel te veel eten door alcohol

Op zich is het niet definitief wetenschappelijk aangetoond dat alcohol zorgt voor een grotere eetlust, maar alcoholische drankjes zorgen er hoe dan ook wél voor dat je minder goed kunt beoordelen of je iets wel of niet moet eten. Zeker als je op dieet bent, kunnen een paar glazen wijn jouw discipline flink verstoren.  


6. Temperatuur is een belangrijke eetfactor

Hoe kouder het is, des te meer je eet. Dat komt omdat je lichaam meer moeite moet doen om zichzelf warm te houden. Je lichaam geeft daarom aan dat er meer energie nodig is: je krijgt honger. In restaurants is het doorgaans erg warm zodat je juist meer drinkt.  

TIP: Als je op restaurant gaat kan je beste je jas,pull,vest in de auto laten dan consumeer je minder drank op een avond.


7. Enkelvoudige koolhydraten doen overeten

Als je een grote maaltijd hebt gegeten die voornamelijk uit enkelvoudige koolhydraten bestaat, dan heb je binnen een paar uur weer honger. Het gaat om niet al te gezonde / voedzame producten zoals witte pasta, witte rijst en witbrood. Dit komt omdat je lichaam weinig moeite hoeft te doen om dat soort snelle / simpele koolhydraten te verteren. Hetzelfde geldt voor snoep, koek en chips. De voedingsvezels die van nature in granen, suikerriet en suikerbieten zitten, zijn uit geraffineerde suiker en witte meelproducten gehaald, waardoor ze veel gemakkelijker worden verteerd.

Daarnaast zorgen enkelvoudige koolhydraten voor een laag bloedsuikerniveau + insulinepieken en insulinedalen. Ook dat zorgt voor flinke bloedsuikerschommelingen en hongerpieken. Je krijgt dus erg snel weer honger terwijl je wél een flinke hoeveelheid calorieën hebt genuttigd.


8. Koelkast

Te grote porties koken of inkopen. Huisvrouwen proeven onder het koken wat ze maken en eten vaak de overgebleven restjes op. Gooi het weg of maak het aantal porties dat er word gegeten of verwerk het in het menu voor de volgende maaltijd of dag. Te veel voorraad in de koelkast nodigt ook uit tot overeten.

9. Zien eten doet eten

Als gezinsleden die geen gewichtsproblemen hebben constant door kraken met chipszakken, snoeppapiertjes of krakende koekjes, werkt dat ook door in jouw overmatige eetgedrag met alle gevolgen van dien. Vraag de anderen hun meegebrachte gebakken vis elders op te eten of ga zelf even naar een andere ruimte tot de lekkernij op is... Geef ook dan de restjes aan de vuilnisbak en eet ze niet, anderen ondermijnen je motivatie vaak meer dan je denkt (ook met hun commentaar: "Doe niet zo ongezellig, eet nou mee... ik heb het speciaal voor jou gekocht" etc.). 

10. Impulsieve aankopen...

Even een blokje om met de hond en dan bij de snackbar de geur opsnuiven van friet, bij de bakker het versgebakken brood, bij de visboer de gebakken kibbeling... Tip: vermijd die plaatsen of ga zonder geld de deur uit. 


Al met al zijn er veel mogelijke redenen waarom mensen té veel eten; factoren als tijd, blootstelling, aanlokkelijkheid, temperatuur, alcoholgebruik en koolhydraat-intake. Probeer in te schatten welke factoren jouw eetgedrag het sterkst beïnvloeden en elimineer ze. Zodoende zullen hongeraanvallen minder snel uitmonden in ongeremd overeten!

TIP: SOMS heb je eigenlijk dorst in plaats van honger! Drink eerst een glas water, wacht even en kijk dan hoeveel echte honger je nog hebt.